Denne internasjonale standarden beskriver grunnleggende begreper og prinsipper for kvalitetsledelse som gjelder allment for følgende: – organisasjoner som søker vedvarende framgang gjennom implementering av et ledelsessystem for kvalitet; – kunder som søker tillit til en organisasjons evne til kontinuerlig å levere produkter og tjenester som er i samsvar med deres krav; – organisasjoner som i sin leveransekjede søker tillit til at kravene til produkter og tjenester vil bli oppfylt; – organisasjoner og interesseparter som søker å forbedre kommunikasjonen gjennom en felles forståelse av terminologien som brukes innenfor for kvalitetsledelse; – organisasjoner som gjennomfører samsvarsvurderinger i forhold til kravene i NS-EN ISO 9001; – leverandører av opplæring, vurdering eller rådgivning innenfor kvalitetsledelse; – de som utvikler relaterte standarder. Denne internasjonale standarden angir termer og definisjoner som angår alle kvalitetsledelsesstandarder og ledelsessystemstandarder for kvalitet utviklet av ISO/TC 176.