Standard

NS-EN 15224:2016

Publisert

Rettelser og tillegg kjøpes separat.

Språk
Tjenester

Omfang

Denne standarden angir krav til et ledelsessystem for kvalitet når en virksomhet: a) trenger å bevise sin evne til å konsekvent levere produkter og tjenester innen helse og omsorg som oppfyller kundenes krav og krav i lover og forskrifter, og b) tar sikte på å bedre kundetilfredsheten ved virkningsfull anvendelse av systemet, inklusive prosesser for forbedring av systemet og sikringen av samsvar med krav fra kunder, krav i aktuelle lover og forskrifter og krav knyttet til kvalitetsaspektene: riktig behandling og omsorg, tilgjengelighet til behandling og omsorg, helhetlige pasientforløp, virkning av behandling og omsorg, effektivitet av behandling og omsorg, likeverdig behandling og omsorg, evidens-/ kunnskapsbaserte helse- og omsorgstjenester, pasientsentrert behandling og omsorg medregnet fysisk, psykisk og sosial integritet, pasientinvolvering, pasientsikkerhet og behandling og omsorg til rett tid. Alle kravene i denne internasjonale standarden er generelle og ment å være anvendelige for enhver virksomhet uavhengig av dens type og størrelse, og av produkter og tjenester som den leverer. MERKNAD 1 I denne standarden gjelder termene «produkt» eller «tjeneste» bare produkter og tjenester som er beregnet på eller etterspurt av en kunde. MERKNAD 2 Myndighetskrav og forskriftskrav kan uttrykkes som lovfestede krav. Denne standardens omfang fokuserer ikke på krav knyttet til materielle utgangsfaktorer som vev, blodprodukter, farmasøytiske produkter, celledyrkingsprodukter og medisinsk utstyr ettersom de er regulert andre steder. Denne standarden har fokus på krav til ledelsen av kliniske prosesser. Organisasjoner der ledelsessystemet for kvalitet også omfatter forsknings- eller utdanningsprosesser, kan bruke kravene i denne standarden der det er hensiktsmessig. Formålet med denne standarden er å spesifisere og utfylle kravene i NS-EN ISO 9001:2015 til å omfatte de spesielle forholdene der helse- og omsorgstjenester hovedsakelig leverer tjenester, og der kundene hovedsakelig er pasienter.

Dokumentinformasjon

  • Standard fra SN
  • Publisert:
  • Utgave: 1
  • Versjon: 1
  • Varetype: NAT
  • Products.Specs.pages
  • ICS 03.100.70
  • ICS 03.120.10
  • ICS 11.020.01
  • National Committee SN/K 268

Produktrelasjon

Produkt livssyklus